© 2016 Ing. Zuzana Palková

AKO ZVLÁDAŤ STRACH Z POSUDZOVANIA INÝMI?

October 25, 2017

Chvíle, kedy sa môžeme cítiť nepríjemne, zažívame v zamestnaní, v spoločnosti cudzích ľudí alebo aj vtedy, keď svoje názory či prácu zverejňujeme a ponechávame na hodnotenie ostatným. Obávame sa, ako nás budú vnímať a čo si o nás budú myslieť. Často sa stáva, že nás strach z posudzovania zastaví a svoje dielo nikomu neukážeme alebo sa do jeho realizácie nepustíme vôbec. Ak sa to deje často, prestávame rozvíjať vlastný potenciál a strácame sebadôveru.

 

Čo pomôže, aby nás obavy nebrzdili?

 

Je to tréning, pri ktorom nepríjemné situácie úmyselne vyhľadávame, aby sme vystúpili zo svojej komfortnej zóny. Z obvyklého prostredia, v ktorom sa cítime bezpečne a zo situácií, ktoré sme vykonávali už stokrát. Tie nás v podstate nikam neposúvajú.

 

Ak z komfortnej zóny pravidelne nevychádzame a „neokysličujeme“ si mozog novými – menej príjemnými skúsenosťami, oberáme sa o príležitosti pre zveľaďovanie svojho potenciálu. Prichádzame o možnosť naučiť sa byť v pohode v náročnejších situáciách v budúcnosti, aby sme počas nich nepociťovali stres, nervozitu ani úzkosť.

 

Zo začiatku stačí, ak budeme bežné veci robiť inak než doteraz, či vyhľadávať situácie, v ktorých sa necítime byť vo vlastnej koži.  To všetko podľa hesla „ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“. Ak budeme tieto „vychádzky“ realizovať pravidelne, naša komfortná zóna sa rozšíri, a to, čo bolo pre nás kedysi nepredstaviteľné, zvládneme ľahšie.

 

Týmto spôsobom môžeme postupne odbúrať obavy z rozprávania v cudzom jazyku, zoznamovania sa s novými ľuďmi aj propagovania svojej práce na verejnosti.

 

V snahe získať odvahu na vyjadrovanie svojich myšlienok a zvyknúť si na odlišné názory ostatných, ľudia skúšajú rôzne veci. Dokonca aj také, ktoré na prvý pohľad vyzerajú bizarne a zbytočne. Ľahajú si na chodníky, ponúkajú objatia okoloidúcim alebo idú do spoločnosti s čiernou bodkou na čele, ako to navrhuje americký psychológ Dr. Zimbardo. Takto nabáda ľudí, aby sa stali odvážnejšími, nebáli sa posudzovania a konali viac dobra.

 

Skôr, než sa plnou parou vydáte vpred a dostanete sa ďaleko za hranice svojho bezpečia, prečítajte si 10 tipov, vďaka ktorým to pri vychádzaní z komfortnej zóny neprepísknete.  

 

Článok o vystupovaní z komfortnej zóny bol prvý, ktorý som napísala, keď som založila svoj blog. Na tento krok som sa odhodlávala veľmi dlho a dúfala som, že ho nikto z mojich známych čítať nebude. Váhavo som klikla na tlačidlo “publikovať”… a bolo to vonku. Moja pôvodná webstránka s blogmi už dostupná nie je, no energiu aj odvtedy nadobudnuté skúsenosti šírim naďalej. Dnes sa pri tom cítim oveľa prirodzenejšie, než to bolo na začiatku. Nečakám, že s mojimi myšlienkami bude každý súhlasiť a vďaka tomu si ich nemusím nenechávať  len pre seba.

 

Aká je vaša vlastná skúsenosť s pohybovaním sa mimo svojej zóny komfortu? Skúšate to alebo sa ešte len plánujete otestovať? Ak áno, myslite na to, aby ste z nových zážitkov mali nielen obavy, ale aj úžitok a zábavu.

 

Share on Facebook
Please reload

Recent Posts
Please reload

Archív
Please reload

Sleduj ma
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square